• Facebook

Mobielvriendelijke website of responsive?

Vrijwel elk bedrijf in Nederland heeft nu wel een website. Ooit laten ontwerpen door een internetbureau uit Rotterdam of ergens anders. Voor veel ondernemers is daarmee de kous af. De website functioneert als een online folder en aan de inhoud wordt vrijwel nooit iets gewijzigd. Het functioneert toch prima zo?

Wellicht lijkt de website nog goed zijn werk te doen, maar de wereld is ondertussen veranderd. Zo stelt Google nogal wat eisen aan een website om deze goed in de zoekresultaten te laten terugkomen. Websites in verouderde HTML of zonder aandacht voor SEO zullen op geen enkel zoekwoord meer naar boven komen. Daarover later meer op dit Blog.

Een andere verandering in de internetwereld is de internetgebruiker en zijn apparatuur. Waar vroeger alleen de desktop computer of laptop werd gebruikt om iets op internet op te zoeken daar wordt tegenwoordig steeds meer gebruik gemaakt van smartphone of tablet. De cijfers lopen nogal uiteen maar ergens tussen de 30 en 50% van al het internetverkeer in Nederland zal nu via de mobile devises (telefoon en tablet) verlopen.

Veel van de oudere websites worden op een mobieltje getoond alsof het op een desktop opent, alleen dan extreem verkleind. De menuknoppen zijn dan zo klein dat navigeren onmogelijk is. Alle internetbezoekers op zo’n website zullen daarom direct afhaken en dat kan omzet schelen als de concurrent wel een mobielvriendelijke of responsive website heeft.



Verschil tussen mobielvriendelijk en responsive webdesign

De termen mobiel vriendelijk en responsive worden nogal eens door elkaar gebruikt. Er zit echter wel een groot verschil tussen beide termen. Mobielvriendelijk is meer een praktische oplossing om een (deel van een) oude website toegankelijk te maken op een smartphone of tablet. Er wordt eigenlijk een tweede website gemaakt in een lay-out die geschikt is voor het telefoonscherm. Nadeel is dat deze website ook apart moet worden bijgehouden en wijzigingen dus 2x moeten worden doorgevoerd. Voordeel is dat dit een goedkopere oplossing kan zijn als de huidige website niet responsive te maken is en een nieuwe website laten maken niet gewenst is.

Responsive websites zijn gebouwd volgens een techniek die het gebruikte device zelf herkent en de inhoud van de site daarna in de juist lay-out vertoont. Dezelfde website ziet er dus anders uit op de desktop computer dan op de iPad of het mobieltje. Of een bestaande website nog eenvoudig om te zetten is naar responsive website hangt af van de gebruikte techniek en de complexiteit van de website. Als je een website hebt laten maken in een CMS systeem is de kans al groter. Wij kunnen uw site analyseren en bepalen of de website is om te zetten naar responsive.

Of je als ondernemer nu al je website moet laten aanpassen is een goede vraag. Binnen enkele jaren zullen er weer nieuwe technieken op de markt komen  zoals Google Glasses of de iWatch van Apple die wellicht weer aanpassingen vereisen. Responsive is echter responsive en zal dus ook in te stellen zijn voor vertoning op bijvoorbeeld je nieuwe Google bril. Zorg er daarom voor dat je niet te ver achter de feiten aan komt te lopen want anderen staan niet stil.

Wil je meer informatie over het responsive of mobielvriendelijk maken van je website? Neem dan contact op via telefoonnummer 010 - 4660272


Poster ontwerp Bokbierfestival

Voor het Bokbierfestival in Amsterdam hebben wij deze poster ontworpen. Naast de poster is ook het logo ontwerp van ons en zullen we de gehele communicatie van het festival voor onze rekening nemen. De poster komt in alle aangesloten horeca te hangen.

poster ontwerp Bokbierfestival Amsterdam


Website gemaakt voor HVS Advies

Deze week hebben we weer in samenwerking met Multisant een nieuwe website opgeleverd: www.hvsasbestadvies.nl De oude website van HVS Advies trok nog maar erg weinig bezoekers omdat de site slecht vindbaar was in Google. Wij hebben de nieuwe website volgens de nieuwste technieken gemaakt zodat de bezoekersaantallen snel zullen toenemen.


Dhr. Hugo van Steenderen is bijzonder te spreken over de samenwerking en het eindresultaat. “Er is goed naar mijn wensen geluisterd en men was daar waar nodig ook een beetje eigenwijs. Ik vind de website erg mooi geworden. De uitstraling is professioneel en fris wat heel goed past bij HVS advies. Het is nu even afwachten of we inderdaad een goede positie in Google kunnen bemachtigen op de voor ons relevante zoekwoorden”.

HvS Advies inventariseert, ondersteunt en adviseert ten behoeve van beheersing en in kaart brengen van asbesthoudende-/verdachte materialen. Het bedrijf heeft ruim 10 jaar ervaring in deze branche.

De website is mobile vriendelijk en gemaakt in een CMS.  


Logo ontwerp voor Hebbes Support

Hebbes Support uit Hellevoetsluis is onlangs opgericht om ouders te ondersteunen bij het opvoeden van kinderen die iets meer aandacht nodig hebben dan andere kinderen, omdat zij bijvoorbeeld een gedrags- of leerprobleem hebben. Eudokia Internet & Design uit Rotterdam kreeg de opdracht een logo te ontwerpen waarin de ondersteuning van kinderen meteen te zien is. De kleuren mogen vrolijk zijn en het logo moet zowel kinderen als ouders aanspreken. 

Eudokia Internet & Design heeft eerst een aantal schetsen voor het logo gepresenteerd. Uiteindelijk is gekozen voor onderstaand logo. Binnenkort zal de huisstijl ook door Eudokia Internet & Design verder uitgewerkt worden in een website en diverse drukwerk. 

Mevrouw Botbijl van Hebbes Support is bijzonder te spreken over het nieuwe logo. "We hebben het logo aan diverse mensen laten zien en iedereen is het er over eens dat dit logo perfect aansluit bij ons bedrijf en onze missie. De samenwerking met Eudokia Internet & Design was erg prettig. We werken nu samen aan de nieuwe website. Dat is niet ons vak dus we zijn blij dat we zo goed geholpen worden bij de keuzes die we moeten maken. Ik ben er van overtuigd dat we straks met ons mooie nieuwe logo en de nieuwe website helemaal klaar zijn voor de toekomst".

logo ontwerp hellevoetsluis


Poster ontwerp

Voor restaurant Haagse Bluf op de Haagseveer hebben we een mooie poster voor stoepborden ontworpen. De stoepborden komen op de Meent in Rotterdam te staan. De posters moeten het winkelend publiek op het idee brengen om het restaurant spontaan te bezoeken voor een lunch of diner. Voor het ontwerp van de poster is gekozen voor een warme uitstraling en een paar prominente foto's van gerechten die de voorbijganger kunnen prikkelen.